B Corp

Turien & Co. en Ansvar eerste B corp in verzekeringsbranche: 'Geen eindstation'

Tekst: Aäron van der Sanden
Gepubliceerd in het AM: 04 sep. 2025


Turien & Co. Assuradeuren en Ansvar Verzekeringsmaatschappij zijn respectievelijk de eerste Nederlandse assuradeur en schadeverzekeraar die het predicaat 'B Corp' mogen dragen. Maar daar ging een intensief traject aan vooraf. Twee kartrekkers vertellen er meer over, delen geleerde lessen en weten: 'Over drie jaar mogen we wéér!"

Het moet eind 2023 zijn geweest dat het balletje begon te rollen, herinnert Imeni Ferhani zich. Binnen assuradeurenbedrijf Turien & Co. is ze verantwoordelijk voor de duurzaamheidsverslaggeving én, samen met duurzaamheidsmanager Henk Cornelissen, één van de drijvende krachten achter de uiteindelijk B Corp-certificering van Turien en verzekeraar Ansvar.

Wat is B Corp?
Een B Corp is een ‘Benefit Corporation’: een winstgevend bedrijf dat aantoonbaar sociale en ecologische impact maakt. Het B Corp-certificaat wordt, na het doorlopen van meer dan 200 vragen en het behalen van een score van minstens 80 punten, uitgegeven door het Amerikaanse B Lab. Bekende Nederlandse B Corps zijn bijvoorbeeld Tony’s Chocolonely en Dopper, maar bijvoorbeeld ook Albert Heijn en Rituals.

Voorstel van de CEO
CEO van Turien en Ansvar, Peter van Geijtenbeek, stelde tijdens een bijeenkomst van de stuurgroep Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) van de holding de vraag of het bedrijf een gooi wilde doen naar het predicaat ‘B Corp’. Ferhani: “Nou, dat wilden we best weleens proberen. En nu, anderhalf jaar later, hebben we ook daadwerkelijk de certificering te pakken.”

Daarvoor haakten Ferhani en Cornelissen vrijwel direct het Amsterdamse duurzaamheidsadviesbureau NewKinds aan. Direct een tip vanuit Turien en Ansvar voor partijen die erover nadenken het B Corp-certificeringstraject in te gaan: neem echt zo’n externe partij in de arm.

Cornelissen: “Je haalt hiermee heel veel welkome kennis in huis. B Corp is op Amerikaanse leest geschoeid en kent voor Nederlandse bedrijven zo haar eigenaardigheden waarbij, als je die op je bord krijgt, je niet altijd weet wat te doen.”

Alles bewijzen
En dat zit ‘m soms in grote, maar vaak ook in kleine dingen. Al is het maar de vraagstelling. Cornelissen: “Ze vroegen bijvoorbeeld om ons environmental purchasing policy: ons duurzame inkoopbeleid. NewKinds hielp ons om dit vervolgens inzichtelijk te krijgen.”

Én aantoonbaar te maken. Want na het doorlopen van alle 218 vragen volgde de verificatie- oftewel bewijslastfase. “Ben daar wel beducht op”, geeft Cornelissen andere bedrijven meteen nog een tip. “Realiseer je dat je in de verificatiefase voor het antwoord op íédere vraag ook bewijslast moet kunnen leveren.” En dat is niet altijd even vanzelfsprekend, weten beiden inmiddels. Neem bijvoorbeeld vragen rond de klimaathuishouding in de kantoren in Alkmaar (Turien) en Amsterdam (Ansvar).

De juiste temperatuur
B Corp vraagt onder meer naar Amerikaanse standaarden of ISO-normen waarmee je aan kunt tonen dat temperaturen altijd binnen bepaalde kaders blijven. En daar beschikt het bedrijf dus niet over. Cornelissen: “We hebben wel een goed klimaatsysteem en iedere maand komt een monteur langs om de filters te verversen, maar kunnen we dat aantonen? Nee, niet echt…”

Allemaal lessen die Ferhani en Cornelissen meenemen richting 2028: dan begint het hele traject weer van voor af aan. En dan zijn tachtig punten ook niet meer genoeg om B Corp-gecertificeerd te blijven. “Zo dwing je het iteratieve proces van verduurzaming ook een beetje af”, legt Cornelissen uit.

Vijf deelgebieden
Wat Ferhani op haar beurt meeneemt richting 2028 is het op voorhand aanhaken van collega’s op de vijf deelgebieden waarop B Corp de bedrijven beoordeelt: Bestuur, Werknemers, Gemeenschap, Milieu en Klanten.

“Nu zetten wij als duurzaamheidsteam steeds de vragen per mail uit. Maar het werkt efficiënter als je ze al vóór de verificatiefase, dus tijdens het beantwoorden van de vragen, al meteen erbij betrekt. Dan kun je direct de bewijslast ophalen. Dat zou ik over drie jaar anders doen.”

Sectoren in zicht
Als we het gesprek weer naar het heden trekken: wat heeft het B Corp-traject Turien en Ansvar nú opgeleverd? Veel, vertellen beiden.

Zo heeft het traject onder meer inzichtelijk gemaakt welke sectoren Turien en Ansvar allemaal bedienen. Ook die sectoren waarvan je je afvraagt of je die wel moet willen faciliteren. Cornelissen: “De tabaks- en gokindustrie bijvoorbeeld. Dat is echt een minimaal onderdeel van ons klantenbestand, maar toch.” Op dit moment kijkt het bedrijf kritisch naar haar eigen acceptatiebeleid en hoe – naast financiële factoren – ook niet-financiële componenten daarin een rol kunnen gaan spelen.

Hebben en behouden
Bovenal heeft het hele B Corp-traject een duidelijk vertrekpunt opgeleverd, vindt Ferhani. “We hebben nu de certificering, maar dit is natuurlijk niet het eindstation. We weten dat we echt nog wel wat stappen moeten zetten, willen we B-Corp gecertificeerd blijven.”

Belangrijk daarvoor is dat de duurzaamheidsambities en bedrijfsstrategie van Turien en Ansvar één en hetzelfde pad bewandelen. Daarom wordt momenteel, samen met opnieuw NewKinds, een algemene duurzaamheidsstrategie opgesteld en uitgelijnd met de algehele bedrijfsstrategie.

“Opdat duurzaamheid er niet steeds ‘eventjes bij komt’, maar dat we structureel bezig zijn met rendement behalen én positieve impact maken”, verduidelijkt Cornelissen.

Tijd en geduld
De kosten van het hele B Corp-traject vallen voornamelijk te vatten in hoeveelheden tijd en geduld, geven beiden grinnikend toe. Met name de bewijslastfase is wat pittig: daar waren Ferhani en Cornelissen wel echt fulltime mee bezig. Toen waren de deadlines ook strakker, zonder dat er veel stress aan te pas kwam.

Ferhani: “Wat daarbij wel helpt is dat het project van bovenaf, door de directie, enorm werd gesteund. Peter (van Geijtenbeek, de CEO, red.) haakten om de week aan bij het overleg. Tijdens de verificatiefase moesten we continu overal voor bewijs aankloppen en iedereen is natuurlijk druk: dan helpt het wel als iedereen met B Corp bekend is en dat het prioriteit heeft, ook op directieniveau.”

Traject belangrijker dan certificaat

Zonder dat er hijgerig op punten werd gejaagd, benadrukken beide duurzaamheidsexperts.

Het klinkt misschien als een cliché, maar het proces was de gehele tijd belangrijker dan het eindpunt (lees: het certificaat). “Ook als we uiteindelijk onvoldoende punten zouden hebben, hadden we alsnog ontzettend veel geleerd”, erkent Cornelissen.

Zeker voor bedrijven die graag ‘met duurzaamheid aan de slag willen’, maar zich afvragen waar te beginnen en hoe dit aan te pakken is, geeft het doorlopen van het hele B Corp-traject volgens hem ontzettend veel sturing, houvast een aanknopingspunten. Ferhani beaamt dit volmondig: “Door dit traject liggen er nu structuren waar we weer van profiteren, onder meer in onze duurzaamheidsrapportage.”

Benieuwd of meer verzekeringspartijen volgen. Over tweeëneenhalf jaar gaat het portaal weer van het slot. En mogen Turien en Ansvar op voor ronde twee.

Vind een assurantieadviseur

AnsvarIdéa werkt uitsluitend met assurantieadviseurs. Indien u deze nog niet heeft, dan kunt u hieronder een adviseur bij u in de regio zoeken.

Postcode
.

{{searchResultText}}

{{advisor.Name}}
{{advisor.Addressline1}}
{{advisor.Addressline2}}
{{advisor.Phone}}
Afstand: {{advisor.DistanceKM}} kilometer
Partnerkantoor