Header Paul Burger sentiment

Het sentiment is veranderd

Een grote uitdaging zie ik in het veranderde sentiment binnen onze samenleving rondom duurzaamheid en het daarnaar handelen. Dit is niet alleen merkbaar op straat maar ook in het nieuwe politieke klimaat in Nederland. Het lijkt erop dat er een soort verzadiging heeft plaatsgevonden waarmee verduurzaming voor een toenemend aantal mensen helaas opnieuw tot een soort linkse, er niet toe doende en onnodige hobby wordt gezien.

Tekst: Paul Burger, Ideële Verzekeringen 
Beeld: Jari Mulder

Vloeit dit misschien voort uit een zekere angst voor het onbekende en onzekere? Dat mensen zich afvragen hoe ze in hemels­ naam die warmtepomp, het isoleren van hun woning, de elektrische auto of de zonnepanelen kunnen financieren? Of het zich terugver­dient en of het überhaupt wel werkt en toegevoegde waarde heeft?

Ik bespeur op dit vlak een sterke hang naar het oude. Naar het bekende. Terug naar de jaren negentig, kop in het zand en net doen of er niets aan de hand is. Dit­ zelfde beeld zien we ook terug binnen de nationale wet­geving. De subsidiering van EV's en duurzame investeringen en het afschaffen van de salderingsregeling zijn hiervan herkenbare voorbeelden. Dit veranderde sentiment en de vermindering of zelfs schrappen van de fiscale voordelen resulteren in sterk verminderde investeringen en zetten de door Nederland zelf gestelde doel­ stellingen zwaar onder druk.

Europese duurzaamheidstrein

Naast het veranderde sentiment en de landelijke politieke verschuiving zien we dat de Europese groene duurzaamheidstrein doordendert. Brussel wil haar duurzaamheidsdoelstellingen halen en heeft gelukkig door dat doorgaan op de oude fossiele weg geen reëel alternatief is. Dit Brussel-effect staat haaks ten opzichte van ons nationale beleid, de verminderde wil om te verduurzamen en heeft bovendien grote impact op het duurzaamheidsbeleid van onze verzekeraars. Verzekeraars hebben, naast dat ze zich te houden hebben aan onze nationale wetgeving, ook te dansen naar de pijpen van Brussel. Niet alleen op rapportagegebied maar ook op het vlak van het benoemen van duurzaamheid targets en het behalen daarvan. Dit zal uiteindelijk ook steeds meer impact hebben op de verhoudingen tussen verzekeraars en de financieel adviseurs. Brussel ver­plicht ze namelijk straks ook om in de keten de effecten mee te nemen in hun duurzaamheidsbeleid.

Hoe ga jij als financieel adviseur om met dit nieuwe sentiment, de verminderde terugverdientijd van duur­zaamheidsinvesteringen? Het stringentere Europese duurzaamheidsbeleid en de toenemende druk vanuit de verzekeraars? Wat vind je er zelf van? Waar denk jij waar we als samenleving over tien jaar staan? Waar wil jij dat we als samenleving over tien jaar staan en wat wil jij daaraan bijdragen? Binnen de eigen bedrijfsvoe­ring en hoe pas je het in in je klantadvies?

Onderzoek eigen mogelijkheden

Mijn ervaring is dat als je je eigen verduurzamingsmogelijkheden onderzoekt, dit niet alleen voor jezelf maar ook voor je klanten positief zal uitvallen. De opgedane kennis kun je vaak bijna één op één meenemen in je klantadvies. Dus onderzoek voor zover je dit nog niet echt gedaan hebt je eigen mogelijkheden. Zowel privé als zakelijk.

Vraag jezelf af wat de langere termijneffecten zullen zijn van het verminderde duurzaamheidssentiment en de verminderde fiscale stimulering. Blijft dit zo, neemt het zelfs nog toe of zal er, mede onder invloed vanuit Brussel weer een positieve herleving zijn? Dus wat is en wordt het nieuwe speelveld en wat zijn de nieuwe spelregels? Waar liggen nu de oplossingen en onmogelijkheden? Als het bijvoorbeeld financieel niet meer interessant is om stroom terug te leveren wordt buffering met thuisaccu's interessanter. Dit kan onderdeel van je advies worden, inclusief de risico's van thuisbuffering. Een EV aanschaffen als je toch al panelen op je dak hebt liggen, wordt hierdoor ook alleen maar interessanter. En losstaand van beleid en sentiment blijft isoleren altijd een interessante optie. Zowel financieel als voor het milieu.

Wat ik wil meegeven is dat er behoefte blijft aan duurzaamheid mee te nemen in je advies, maar dat door het veranderde speelveld het advies er anders uit zal zien.

Ruimere blik

Als laatste, niet alle duurzaamheidsinitiatieven zijn al­ leen lonend als de overheid hieraan meebetaalt. Deel­ gebruik, repareren in plaats van vervangen, energie­ zuinige maatregelen nemen, je banden op spanning houden en vaker de fiets pakken of thuiswerken. Afval sorteren, een milieuzorgsysteem implementeren, duurzame energie inkopen, klimaat adaptieve maatregelen nemen ter voorkoming van schade. Minder voedsel inkopen en daardoor minder weggooien. Overdag je EV opladen of de was draaien. En wat verstaan we überhaupt onder de term lonend? Kijken we daarbij alleen naar financieel gewin of kijken we ook naar de maatschappelijke effecten? Gelukkig kijkt er ook nu nog steeds een substantieel deel van ook jouw klanten hiernaar met een ruimere blik. De vraag is alleen wie? Vraag het ze gewoon. Dan kan je met je advies daarmee rekening houden. 

 

'Door het veranderde speelveld zal het advies er anders uit zien'

Vind een assurantieadviseur

AnsvarIdéa werkt uitsluitend met assurantieadviseurs. Indien u deze nog niet heeft, dan kunt u hieronder een adviseur bij u in de regio zoeken.

Postcode
.

{{searchResultText}}

{{advisor.Name}}
{{advisor.Addressline1}}
{{advisor.Addressline2}}
{{advisor.Phone}}
Afstand: {{advisor.DistanceKM}} kilometer
Partnerkantoor