Peter Header

Systeemintegratie van AnsvarIdéa en Turien & Co. gaat zorgen voor twee nóg sterkere nichespelers

Verzekeringsmaatschappij AnsvarIdéa gaat vanaf 1 januari 2025 over op het systeem van zusterbedrijf Turien & Co. CEO Peter van Geijtenbeek licht toe wat dit gaat betekenen voor adviseurs en verzekerden, en waarom dit besluit genomen is. 

Hallo Peter, wat gaat er precies veranderen?

“Per 1 januari 2025 wordt de infrastructuur van AnsvarIdéa geïntegreerd in het systeem van Turien & Co. Dit betekent dat de administratie en financiën van beide ondernemingen voortaan via één systeem lopen. Het systeem van AnsvarIdéa, Ansvar Broker Connect, verdwijnt.”

Waarom hebben jullie hiervoor gekozen? 

“De Turien Holding heeft twee vestigingen: AnsvarIdéa in Amsterdam en Turien & Co. in Alkmaar. Beide kantoren gebruiken een eigen front- en backoffice systeem. Dat betekent dat we die systemen momenteel op twee vlakken moeten ontwikkelen en onderhouden. Dat is natuurlijk niet efficiënt en betekent dat je minder snel kunt inspelen op ontwikkelingen.” 

“Neem een ontwikkeling als artificial intelligence. Stel dat je hiervoor een service of functionaliteit wilt aanbieden, dan moet je die eerst ontwikkelen in het ene systeem en vervolgens nog een keer hetzelfde doen in het andere systeem. En dat is zo met alles; we moeten alles twee keer doen. Het is voor ons duurder, terwijl het voor de adviseur geen meerwaarde heeft. Het geïntegreerde systeem biedt die meerwaarde wel.”

Waar zit die toegevoegde waarde dan in?

“Ongeveer 70% van de adviseurs van AnsvarIdéa heeft al een samenwerking met Turien & Co. Voor deze adviseurs is het makkelijker als ze op termijn nog maar één omgeving met alle functionaliteiten en proposities tot hun beschikking hebben. Het mooie is dan ook dat de adviseur die al werkt met het extranet van AnsvarIdéa straks ook toegang heeft tot de producten van Turien & Co., en vice versa. 

“Een ander voordeel is dat het systeem van Turien & Co. veel flexibeler is. Het is ingericht op niches. Het is ontworpen om polissen modulair op te bouwen, waardoor je echt maatwerk kunt bieden voor iedere klantgroep en iedere afwijking. Dat vonden wij als eerste klant van dit systeem heel belangrijk. Turien & Co. is namelijk een echte nichespeler. Maar het past ook heel goed bij AnsvarIdéa, dat de laatste jaren steeds meer van commodity naar niche is gegaan.”

“En wat het huidige systeem nóg beter gaat maken, is dat we de beste functionaliteiten van het systeem van AnsvarIdéa in de infrastructuur van Turien & Co. gaan integreren.”

Dat klinkt goed. Heeft de overstap ook nadelen voor het intermediair?

“De grootste nadelen zitten eigenlijk in het voortraject. We hebben vorig jaar handmatig al heel veel producten omgezet, en gaan dit jaar op een geautomatiseerde manier verder met het rationaliseren van onze producten.” 

“Dit houdt in dat we keuzes moeten maken en dingen gelijk gaan trekken. In plaats van zes autoverzekeringen met elk een eigen risico, gaan we nog maar één autoverzekering aanbieden met de keuze voor een extra vrijwillig eigen risico. Uiteindelijk wil je terug naar niet meer producten dan noodzakelijk zijn. Dit kan lastig zijn voor een adviseur, maar ook voor de klant.”  

Dus AnsvarIdéa gaat na de overstap minder producten aanbieden?

“Ja, maar we kunnen ze wel veel slimmer opbouwen. We hoeven straks geen apart product meer in te richten voor elke variant binnen een bepaalde verzekering, zoals het huidige systeem van AnsvarIdéa eigenlijk doet. In plaats daarvan gaan we werken met één basisproduct, waarbinnen we varianten kunnen maken.”

“Vergelijk het met de auto-industrie. Je kan van één automodel tien verschillende varianten bestellen, maar het blijft precies dezelfde auto. Het is een beetje vreemd om elke variant als een heel ander product te beschouwen.”   

“Tegelijkertijd maken we bepaalde keuzes, waardoor er straks iets minder varianten mogelijk zijn. Dat is ook omdat we het raar vinden om klanten allemaal verschillende producten en voorwaarden aan te bieden. De polissen zijn straks moderner, meer van deze tijd. De keuzes zijn dus zeker ook gemaakt vanuit klantbelang.” 

Ik kan me ook voorstellen dat sommige mensen bang zijn dat AnsvarIdéa door deze ingreep als zelfstandig merk verdwijnt. Is die angst terecht?

“Het zal misschien wennen worden voor adviseurs die echt aan AnsvarIdéa verknocht zijn, maar het label AnsvarIdéa zal zeker blijven. AnsvarIdéa heeft eigen een doelgroep, een eigen kantoor, een eigen productlijn en heeft met duurzaamheid en recreatie zijn eigen niches, terwijl Turien & Co. meer gericht is op premium verzekeringen, Inkomen, Wegas en Financial Lines. En AnsvarIdéa is een verzekeraar, en Turien & Co. niet. Dat blijft.”

 “De adviseurs houden ook dezelfde contactpersonen van AnsvarIdéa. Het enige dat verandert is dat de portefeuille wordt gemanaged binnen de systemen van Turien & Co. Binnen dit systeem zullen we AnsvarIdéa zo goed mogelijk branden, zodat ook de klant herkent dat hij een polis bij AnsvarIdéa heeft.”

“Je kunt de constructie vergelijken met andere bedrijven die onder hetzelfde moederbedrijf vallen, maar een heel eigen propositie hebben. Denk aan Vodafone en Hollands Nieuwe. En in de verzekeringsmarkt heb je met ANWB en Unigarant ook een voorbeeld waarbij de risicodrager en labelvoerder een andere naam hebben.”

De verzekeringsmarkt is de afgelopen jaren sterk geconcentreerd. Past deze stap binnen die trend?

“Dat zou je kunnen zeggen, maar dat is zeker niet de enige reden waarom we het doen.” 

“Wij denken juist dat deze stap Turien & Co. en AnsvarIdéa nog sterker op de kaart kan zetten als nichespelers. Turien & Co. biedt al vele jaren maatwerk. Door deze kennis en ervaringen binnen Turien & Co. heeft AnsvarIdéa zich de laatste jaren ook steeds meer ontwikkeld tot een verzekeraar met een eigen gezicht. Kijk maar naar de prachtige producten die op duurzaamheidsgebied zijn ontwikkeld, die recent nog door de Consumentenbond zijn uitgeroepen tot duurzaamste van Nederland.”

Vind een assurantieadviseur

AnsvarIdéa werkt uitsluitend met assurantieadviseurs. Indien u deze nog niet heeft, dan kunt u hieronder een adviseur bij u in de regio zoeken.

Postcode
.

{{searchResultText}}

{{advisor.Name}}
{{advisor.Addressline1}}
{{advisor.Addressline2}}
{{advisor.Phone}}
Afstand: {{advisor.DistanceKM}} kilometer
Partnerkantoor