Jh Interview EV 3

‘Straks rijden we allemaal elektrisch’

AnsvarIdéa zet als duurzame verzekeraar vol in op de elektrische auto. Waarom gelooft AnsvarIdéa dat elektrische auto’s de toekomst hebben, en hoe speel je daar als verzekeraar op in? We vroegen het manager commercie Jan Hamburger, die voor AnsvarIdéa en Turien & Co. ook de serie EV-news maakt. 

Hoi Jan, waarom denk je dat elektrische auto’s de toekomst hebben?

“Iedereen weet dat de emissies beperkt moeten worden, vooral in de steden. Als je de energie voor auto’s ergens centraal opwekt kan dat natuurlijk veel milieuvriendelijker en efficiënter dan als je allemaal aparte benzine- en dieselmotortjes laat rondrijden.” 

“Verder heeft de techniek van EV’s zich al bewezen. Het is nu al duidelijk dat je auto’s kunt bouwen met een goed bereik, die vlot kunnen laden. En de ontwikkelingen zien er ook nog eens heel voorspoedig uit. Daarom denk ik dat we straks allemaal elektrisch rijden. Het is  een onomkeerbare ontwikkeling, die ook niet snel door een andere technologie zal worden vervangen. De waterstofauto, waar veel mensen op gokken, zie ik niet zo gauw gebeuren voor gewone personenauto’s”   

Welke ontwikkelingen komen er op korte termijn aan?

“Vooral op het gebied van accu’s zie je mooie ontwikkelingen. Door betere accu’s neemt het bereik van EV’s snel toe. De gemiddelde elektrische auto heeft nu al een bereik van 300 tot 400 kilometer, maar er komen auto’s aan met een bereik van 900 tot 1000 kilometer.”

“De capaciteit van accu’s wordt zo groot, dat je ze zelfs als thuisaccu zou kunnen gebruiken. De energie die je overdag opwekt met zonnepanelen, zou je dan tijdelijk kunnen opslaan in je auto voor de deur. Ik verwacht niet dat het een grote vlucht zal nemen, maar in theorie zou het kunnen.” 

“Accu’s worden ook milieuvriendelijker. Voor de huidige accu’s worden grondstoffen gebruikt waar je niet echt blij van wordt. Kobalt bijvoorbeeld, wat in Congo onder de meest vreselijke omstandigheden gewonnen wordt. Daarom zijn we als Ansvar ook aangesloten bij The Fair Cobalt Alliance, een organisatie die onder meer strijdt voor betere arbeidsomstandigheden. Maar een nog betere oplossing is natuurlijk een accu zonder kobalt, en ook die komt er nu aan. Een Duitse firma is bijvoorbeeld heel ver met een zwavel-lithiumaccu. Deze batterijen hebben ook nog eens een veel groter bereik dan de huidige accu’s.”  

Zijn er ook factoren die de opkomst van de elektrische auto kunnen afremmen?

“Wat vaak genoemd wordt, is de laadinfrastructuur. Kun je op voldoende plekken laden? Ik vind zelf dat dit wat wordt overdreven. Je kan nu ook al met je elektrische auto naar Spanje. Daarnaast is er Europese regelgeving in aantocht die zegt dat er op de snelweg elke 60 kilometer een laadpaal geplaatst moet worden. Maar zelfs als dit niet zo was, denk ik niet dat het van grote invloed is. Fabrikanten gaan straks zoveel elektrische auto’s aanbieden dat je er gewoon niet meer omheen kunt. De elektrische auto zal wel relatief duur blijven door de stijgende grondstofprijzen.”

“En we moeten ons realiseren dat het nog een lange weg is. In Nederland is pas 3 procent van alle auto’s elektrisch. Dus voordat je de hele markt om hebt, ben je decennia verder. Zeker buiten Europa. Regelgeving waarbij benzineauto's worden geweerd uit de steden kan de ontwikkeling wel doen versnellen natuurlijk.”

Exclusieve auto’s, die Ansvar veel verzekert, worden nu nog vaak geassocieerd met benzine en ronkende motoren. Zie je in dit segment andere ontwikkelingen?

Ronkende motoren houden natuurlijk hun charme en zullen daarom altijd blijven bestaan. Ik denk alleen niet dat ze hét vervoermiddel blijven. De benzineauto zal op een gegeven moment een hobby worden, zoals het paard en rijtuig dat nu ook is. Op zondag een ritje maken en er een beetje aan sleutelen.”  

“Je ziet ook dat de grote namen in dit segment, zoals Ferrari en McLaren, nu langzaam stapjes naar elektrisch aan het zetten zijn. McLaren komt met een volledig elektrische auto, en Lotus heeft dit net ook gedaan. Daarnaast zie je elektrische supercars van verschillende nieuwe, kleinschalige merken, zoals Rimac Automobili uit Kroatië, dat nu samen met Porsche eigenaar is geworden van Bugatti.” 

Is het typisch voor de EV-markt dat nieuwe merken sneller een positie weten te verwerven?

“Ik denk wel dat mensen bij elektrische auto’s eerder genegen zijn een onbekend merk te kiezen. Zelf ben ik vooral benieuwd hoe de Chinese merken hier zullen worden ontvangen. Er zijn veel Chinese merken die goede elektrische auto’s maken, zoals NIO, BYD, Byton en Aiways. MG is tegenwoordig ook Chinees, en maakt relatief goedkope EV’s. En Polestar is natuurlijk ook gewoon Chinees, hoewel veel mensen het hier als een soort Volvo zien. De Chinese merken hebben het voordeel van een enorme thuismarkt en hebben wereldwijd nu al een gezamenlijk marktaandeel van 45% als het gaat om nieuwe elektrische auto’s.” 

“Aan de andere kant komen traditionele merken ook met steeds betere elektrische auto’s. Zo heeft BMW nu de i4. Een model dat op en top BMW is, maar ook 100% elektrisch. Voor veel mensen is dat toch the best of both worlds.” 

Waarom zetten jullie als verzekeraar in op elektrische auto’s?

“We gaan voor elektrisch omdat het verantwoord en milieuvriendelijk is. Dit zijn voor ons als duurzame verzekeraar belangrijke dingen. Tegelijkertijd willen we voorop lopen en is product leadership een van onze speerpunten. Wij zijn volgens mij de eerste partij die een eigen, aparte verzekering voor EV’s hadden ontwikkeld, met aparte dekkingen.”

“Bij onze EV-verzekering zijn de laadpaal en de laadkabel verzekerd en bieden we pechhulp aan als je met een lege accu komt te staan. En voor zakelijke rijders bieden we bijtellingsbescherming. Dus als je je auto total loss rijdt en een nieuwe met een hogere bijtelling moet aanschaffen, wordt het verschil in bijtelling gecompenseerd.”

En slaat dit aan?

“Ja, we zien dat onze verzekering voor elektrische auto’s het goed doet. Ongeveer één op de vijf van onze klanten kiest voor deze speciale EV-verzekering. ”

Vind een assurantieadviseur

AnsvarIdéa werkt uitsluitend met assurantieadviseurs. Indien u deze nog niet heeft, dan kunt u hieronder een adviseur bij u in de regio zoeken.

Postcode
.

{{searchResultText}}

{{advisor.Name}}
{{advisor.Addressline1}}
{{advisor.Addressline2}}
{{advisor.Phone}}
Afstand: {{advisor.DistanceKM}} kilometer
Partnerkantoor