Betaling van de premie

Maakt u zich weleens zorgen dat u de rekeningen niet kunt betalen?

U bent niet de enige. Ruim 1 op de 5 Nederlanders maakt zich weleens zorgen over geld. Daarom werkt AnsvarIdéa samen met Geldfit. Liever persoonlijk advies? Dan kunt u ook gratis en anoniem bellen of chatten.

Wat kunt u doen op Geldfit.nl?

  • Uw financiële fitheid toetsen
  • Inzicht in wat u kunt doen om meer grip op uw geld te krijgen
  • Persoonlijk contact zoeken met iemand die met u mee kan denken via chat of een telefoongesprek
  • Geldfit is gratis en anoniem.


Betaaltermijnen

Bij het afsluiten van uw schadeverzekering heeft u gekozen de premie per maand, kwartaal, half jaar of per jaar te betalen. Wilt u de betalingstermijn wijzigen? Neem dan contact op met uw assurantieadviseur.


Hoe kan de premie worden betaald?

Als u een nieuwe verzekering afsluit, betaalt u over het algemeen via automatische incasso. Op uw bankafschrift ziet u het rekeningnummer waarmee wij incasseren: NL45 INGB 0000 4201 90.
Betaalt u via nota, dan krijgt u ruim voor de vervaldatum van ons een cliëntennota met daarin de betaalgegevens.

Als u de premie via onlinebankieren aan ons overmaakt kan het gebeuren dat bij de naam/nummercontrole de naam van Turien & Co. Assuradeuren of Wederkerige naar voren komt. Wij begrijpen deze verwarring en hebben dit neergelegd bij de bank. Hieruit is gebleken dat banken deze informatie niet zelf aanleveren, maar dat dit uit de database van de Kamer van Koophandel komt. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de handelsnamen van de vennootschap.


Het premiebedrag dat is afgeschreven klopt niet. Wat nu?

  • Het kan zijn dat bij een betaling, na bijvoorbeeld een wijziging of het afsluiten van een nieuwe verzekering, ook de premie van de volgende of voorgaande periode is meegerekend.
  • Het kan zijn dat er een bepaalde verrekening heeft plaatsgevonden. Hierdoor kan de incasso anders zijn dan verwacht. Wij sturen u altijd een bericht wanneer wij de premie aanpassen waardoor een incasso wijzigt. Heeft u toch nog vragen, neem dan gerust contact op met uw adviseur.


Hoe weet ik of de premie door AnsvarIdéa is ontvangen?

Controleer eerst uw bankgegevens. Is het premiebedrag voor de schadeverzekering afgeschreven? Dan kunt u ervan uitgaan dat wij de betaling hebben ontvangen. We hebben een werkdag nodig om uw betaling te verwerken.


Rekeningnummer wijzigen?

Wilt u de premie vanaf een ander rekeningnummer laten incasseren? Dan kunt u op de website een nieuwe machtiging invullen. Deze kunt u vinden op www.ansvar-idea.nl via Klantenservice – Voorwaarden & Documenten – Overige documenten – SEPA-machtigingsformulier automatische incasso. Deze stuurt u ingevuld retour naar acceptatie@ansvaridea.nl. Wijzigt uw rekeningnummer vlak voordat wij de premie incasseren? Dan kan het zijn dat de premie nog eenmalig van het oude rekeningnummer wordt afgeschreven.


Zelf de premie overmaken na een betalingsherinnering

Het kan gebeuren dat de automatische incasso een keer mislukt, dan ontvangt u van ons een betalingsherinnering met het verzoek de premie alsnog naar ons over te maken. Dit kunt u doen door de premie over te maken op IBAN NL45 INGB 0000 4201 90 t.n.v. AnsvarIdéa en vermeldt daarbij de omschrijving of uw pakketnummer.


Kan ik mijn betalingstermijn wijzigen?

Als u de mogelijkheden wilt weten om uw betalingstermijn te wijzigen kunt u contact opnemen met uw assurantieadviseur.

Wat als u te laat bent met betalen?

Het kan gebeuren dat u een keer te laat bent met betalen of een automatische incasso niet is gelukt. Het is belangrijk om de premie alsnog zo snel mogelijk aan ons te betalen. Zo voorkomt u dat er (tijdelijk) geen dekking meer is op uw verzekering.

Wij nemen de volgende stappen als u te laat bent met het betalen van de premie.


Eerste betalingsherinnering

We sturen u 14 dagen na de premievervaldag een betalingsherinnering. Hierin wordt u aangemaand de premie alsnog binnen 14 dagen te betalen. Het is belangrijk dat u deze herinnering op tijd betaalt. Betaalt u deze niet op tijd? Dan schorsen wij de dekking en kunt u geen beroep meer doen op de verzekering.


Aanmaning (tweede betalingsherinnering) - De dekking is geschorst

Als u de premie na het ontvangen van de eerste betalingsherinnering niet binnen 14 dagen heeft overgemaakt, kunt u geen beroep meer doen op de verzekering. Dit betekent onder meer dat schade niet meer wordt vergoed. Ook de kosten voor schade die u bij anderen veroorzaakt moet u dan zelf betalen. Vooral bij letselschade kunnen deze kosten hoog oplopen.
Let op: heeft u een betalingsachterstand op een auto of motorverzekering? Dan wordt het kenteken afgemeld bij de RDW en mag u niet meer met de auto of motor rijden. Daarvoor is een WA-verzekering namelijk verplicht. De RDW controleert dagelijks of auto’s verzekerd zijn. Is uw auto langer dan twee dagen niet verzekerd? Dan krijgt u van de RDW een boete. Deze wordt verstuurd door het Centraal Justitioneel Incassobureau (CJIB) en bedraagt minimaal € 380,00!


Tweede aanmaning (derde betalingsherinnering)

Wij sturen u een tweede aanmaning waarin wij aangeven dat u 5 dagen de tijd heeft om alsnog te betalen. Gebruik voor deze betaling opnieuw IBAN
NL45 INGB 0000 4201 90 t.n.v. AnsvarIdéa en vermeldt daarbij de omschrijving of uw pakketnummer. U bent weer verzekerd 24 uur nadat wij alle openstaande premies hebben ontvangen. Betaal dus zo snel mogelijk! Belangrijk om te weten: uw verzekering kan niet met terugwerkende kracht ingaan.

Heeft u na de tweede aanmaning nog steeds de premie niet betaald? Dan kunt u geen beroep meer doen op uw verzekering. Ondanks de schorsing van de dekking blijft u contractueel verplicht dit openstaande bedrag te voldoen.


Laatste aanmaning (vierde betalingsherinnering) - Laatste verzoek om te betalen

U ontvangt van ons nog een laatste verzoek om te betalen. Als u na dit laatste betalingsverzoek de premie nog steeds niet betaalt, nemen wij in overweging de openstaande vordering over te dragen naar een gerechtsdeurwaarder of de polis te beëindigen.


Wat als de polis beëindigd wordt?

Als de polis beëindigd wordt wegens het niet betalen van de premie wordt u aangemeld bij het Centraal Informatie Systeem (CIS). Verzekeraars gebruiken deze gegevens bij het beoordelen van nieuwe verzekeringsaanvragen. Dit kan nadelige gevolgen voor u hebben als u een nieuwe verzekering wilt afsluiten.

Bekijk hoe u uw premie alsnog kunt betalen

Wat als u de premie niet kunt betalen?

Als u moeite heeft om de premie te betalen is het belangrijk om zo snel mogelijk contact met ons op te nemen. Dit kan door een email te sturen naar: financien@ansvaridea.nl. Wij kijken dan hoe we u kunnen helpen.

Wat kunt u zelf doen?

  • Laat een rekening in ieder geval nooit liggen.
  • Neem contact op met uw assurantieadviseur, het telefoonnummer staat boven in de herinneringsbrief of op uw polisblad.
  • Doe de test op www.geldfit.nl.
  • Ga naar het Nibud Persoonlijk Budgetadvies en ontdek hoeveel u uitgeeft en krijg bespaartips.

Wat kunnen wij voor u doen?

Indien u de premie niet kunt betalen en/of als u al een betalingsachterstand hebt, kunt u in aanmerking komen voor een betalingsregeling.

Zo werkt de betalingsregeling

U betaalt de achterstallige premie in termijnen. Als er naast deze betalingsregeling nog lopende premies zijn die u aan ons moet betalen, dan gebeurt dat op de manier zoals u gewend was. Had u (tijdelijk) geen dekking meer, dan wordt de dekking een dag nadat we het eerste termijnbedrag hebben ontvangen, hersteld. Aan de betalingsregeling zijn geen extra kosten verbonden. Wij bevestigen u de betalingsregeling per e-mail. Daarin staat welke bedragen u moet betalen, voor wanneer u moet betalen, onder vermelding van welk kenmerk en naar welk rekeningnummer.

Let op! Heeft u al bericht ontvangen van de deurwaarder?

Vanaf het moment dat we de deurwaarder hebben gevraagd de premie te incasseren, kunnen we geen regeling meer met u afspreken. Zorg er daarom voor dat als u financiële zorgen hebt, u zo snel mogelijk contact met ons opneemt. Zo voorkomt u dat de polis beëindigd wordt en er extra kosten door de deurwaarder in rekening worden gebracht.

Wij hanteren het Protocol bij betalingsachterstanden van het Verbond van Verzekeraars bij ons betaalproces.

Vind een assurantieadviseur

AnsvarIdéa werkt uitsluitend met assurantieadviseurs. Indien u deze nog niet heeft, dan kunt u hieronder een adviseur bij u in de regio zoeken.

Postcode
.

{{searchResultText}}

{{advisor.Name}}
{{advisor.Addressline1}}
{{advisor.Addressline2}}
{{advisor.Phone}}
Afstand: {{advisor.DistanceKM}} kilometer
Partnerkantoor