Interview Pieter Kroon

'Op het gebied van recreatie kunnen we ons als AnsvarIdéa echt onderscheiden'

De zomer is het recreatieseizoen bij uitstek. Een mooi moment om de recreatieverzekeringen van AnsvarIdéa in de spotlight te zetten. Wat speelt er allemaal op dit gebied, en hoe onderscheidt AnsvarIdéa zich van de concurrentie? We spreken erover met productspecialist Pieter Kroon. 

Hoi Pieter, jij bent een specialist op het gebied van recreatieverzekeringen. Wat valt hier eigenlijk allemaal onder?

‘Dat klopt, ik ben als productspecialist betrokken bij de ontwikkeling van recreatieverzekeringen. Ik zit vooral aan de risicotechnische kant, en kijk bijvoorbeeld naar het rendement. Bij recreatieverzekeringen kun je denken aan verzekeringen voor een kampeerauto, boot, recreatiewoning en caravan, maar ook aan het verzekeren van sport- en hobby-uitrustingen zoals golfspullen en surfplanken. En ook aan een doorlopende reis- en annuleringsverzekering bijvoorbeeld.’ 

AnsvarIdéa biedt veel verzekeringen op dit gebied. Hoe is dat zo ontstaan?

‘Ansvar is een relatief kleine verzekeraar. Dat maakt het soms wat lastiger om bekend te worden in de markt, maar maakt ons tegelijkertijd wendbaar en minder bureaucratisch. Zo kunnen we met ons kleine team flexibel op een veranderende nichemarkt als recreatie inspelen en ons daardoor écht onderscheiden met onze producten. Bij AnsvarIdéa richten we ons van oudsher op duurzaamheid, en de laatste jaren is recreatie daar bij gekomen.’

‘Rond 2019 hebben we een portefeuille overgenomen van een bekende verzekeraar met een recreatieproductpallet. Die verzekeringen hebben we geïntegreerd en op onze eigen manier verder vormgegeven. Hierna is recreatie nog meer een speerpunt geworden dan het al was.’ 

Creëren jullie ook meerwaarde door deze onderwerpen – duurzaamheid en recreatie – te combineren? 

‘Dat denk ik zeker, ook al gaan de twee onderwerpen van nature niet altijd even goed samen. Denk aan een thema vliegen. Dat is niet duurzaam, maar je kunt er vaak niet omheen als je ergens wilt komen. Je kunt je impact op de planeet verminderen door helemaal niet meer te vliegen, maar je kunt ook minder ver gaan en op een andere manier een steentje bijdragen. Maar welke keuze je ook maakt: ik denk dat wij voor iedereen die duurzaamheid belangrijk vindt een mooi product bieden.’ 

‘Je ziet ook dat de recreatiesector behoorlijk achterloopt op het gebied van elektrificatie. Bij nieuwe auto’s is elektrisch rijden al gemeengoed, maar elektrische campers zijn nog een uitzondering. We proberen dit onder meer te stimuleren door middel van gunstige polisvoorwaarden. En om de combinatie van duurzaamheid en recreatieverzekeringen onder de aandacht te brengen bij het intermediair, hebben onze collega's de afgelopen tijd met een elektrische camper door het land getoerd.’

Kun je voorbeelden geven van de manier waarop jullie duurzaamheid verwerken in de recreatieverzekeringen? 

‘We zijn druk bezig onze recreatieverzekeringen toe te voegen aan onze Bewust-lijn. Dit duurzame label is nu al de standaard in onze opstal- en inboedelverzekeringen. Andere recreatieverzekeringen krijgen in de toekomst dezelfde dekkingselementen. Denk bijvoorbeeld aan een overdekking als je de schade gaat herstellen en kiest voor vervangen, en een hogere uitkering om je recreatiewoning te verduurzamen.’

‘Een ander voorbeeld is het automatisch meeverzekeren van zonnepanelen op vakantiehuizen en campers.  En vanuit de duurzame optiek vind ik ook de verhuurdekking heel mooi. Door verhuur te verzekeren, kunnen recreatiewoningen het hele jaar door worden gebruikt in plaats van maar een paar weken. Dit sluit mooi aan bij de deeleconomie en helpt schaarste op dit gebied tegen te gaan.’    

Zijn er andere dekkingen die je graag wilt uitlichten?

‘Ik denk dat we over het algemeen ruime dekkingen bieden. We bieden bijvoorbeeld de mogelijkheid om vakantiehuizen over de grens te verzekeren, dus ook in België en Duitsland, en bieden standaard dekkingen voor brand en aansprakelijkheid. Je denkt bij een recreatiewoning misschien niet zo snel aan aansprakelijkheid, maar als er een dakpan van je vakantiewoning op de auto van de buurman waait is dat dus ook verzekerd.’

‘Wat ik zelf ook altijd een leuke vind, is de hole-in-one-dekking in onze golfverzekering. Dit houdt in dat er bij een hole in one een bedrag wordt uitgekeerd om een rondje te geven in het clubhuis.’  

Klopt het dat jullie als Ansvar op het gebied van recreatie ook samenwerken met andere verzekeraars? 

'Ja, dat is zo. Naast recreatieverzekeringen onder ons eigen label, zijn we risicodrager voor verschillende andere initiatieven. Zo’n samenwerking gaan we alleen aan als de partner echt iets toevoegt qua kennis. Zo zijn we via ons volmacht de Waerdse risicodrager van het label Safetrip, dat helemaal gericht is op kampeerauto's. Bij dit gespecialiseerde label is het bijvoorbeeld ook mogelijk om campers die zakelijk worden gebruikt te laten verzekeren.’

‘Daarnaast zijn we risicodrager voor de Yachtverzekeringen van Datacombinatie. Hier hebben we voor gekozen omdat het verzekeren van boten echt een vak apart is. Neem alleen al de hoeveelheid verschillende soorten: van speedboten tot zeilboten en jachten. En waar de een op het IJsselmeer wil varen, gaat de ander de Atlantische Oceaan over. Daarom is het fijn om op te trekken met een gespecialiseerde partner met kennis van zaken.’  

Wat zijn op dit moment de trends op het gebied van recreatie, en wat betekent dit voor jullie als verzekeraar?

‘In de coronaperiode hebben we een sterke toename gezien in het aantal caravans en campers in onze portefeuille. Mensen zaten in die periode veel binnen en gingen op zoek naar manieren om toch te kunnen recreëren zonder belemmerd te worden door de lockdown en afstandsregels. Daar hebben wij de vruchten van geplukt, omdat het bij grote verzekeraars niet altijd makkelijk is om een recreatieverzekering af te sluiten. Je ziet ook dat mensen na corona gebruik blijven maken van hun camper, caravan of boot. We verwachten dus niet dat de toegenomen populariteit een trend is die snel overwaait.’   

‘Wat minder positief was aan de grote vraag naar campers en caravans, is dat ze door de schaarste veel duurder zijn geworden. Dus waar je normaal de waarde kunt afschrijven als ze ouder worden, zien we nu soms zelfs dat de waarde stijgt tijdens de looptijd van de verzekering.. Dat is natuurlijk niet normaal voor een gebruiksgoed. Hier hebben we op ingespeeld door een overdekking in de aanschafwaarde op te nemen, waardoor mensen een duurdere camper kunnen terugkopen ter vervanging.’

‘Maar dat is op zich geen uitzondering hoor. We zijn altijd bezig om onze verzekeringen te vernieuwen en de voorwaarden te verbeteren. We streven naar producten met unieke componenten die aansluiten bij de wensen van onze klanten. En naar producten die bijdragen aan een duurzame samenleving. 

Vind een assurantieadviseur

AnsvarIdéa werkt uitsluitend met assurantieadviseurs. Indien u deze nog niet heeft, dan kunt u hieronder een adviseur bij u in de regio zoeken.

Postcode
.

{{searchResultText}}

{{advisor.Name}}
{{advisor.Addressline1}}
{{advisor.Addressline2}}
{{advisor.Phone}}
Afstand: {{advisor.DistanceKM}} kilometer
Partnerkantoor