Duurzaam schadeherstel hoe zit dat nu eigenlijk?

In de praktijk kom ik er regelmatig achter dat er binnen onze sector onduidelijkheid is over wat duurzaam schadeherstel nu eigenlijk is. Begrijpelijk, want het is redelijk nieuw en ei­genlijk staan we nog maar aan de start van onze rol als bran­che richting een circulaire economie.

Voordat ik hierop verder inga wil ik toch nog even kwijt dat het voorko­men van schade uiteraard altijd het duurzaamst is. Maar als er dan toch en verzekerde schade is, zijn er in principe drie mogelijkheden; duurzaam schadeherstel, regu­lier schadeherstel of er is sprake van een total loss schade. Het leuke is dat ze alle drie duur­zaam kunnen. Ik zal het uitleggen.

Duurzaam schadeherstel
Bij duurzaam schadeherstel zal de schadeher­steller de schade duurzamer herstellen dan wat we gewend waren. Je moet dan denken aan ge­scheiden afvalverwerking, het gebruiken van mens- en milieuvriendelijkere grondstoffen en materialen of bijvoorbeeld het terugplaatsen van beter isolerend materiaal of glas. Maar ook de kwaliteit van de arbeidsvoorwaarden, de wijze van transport, de bedrijfshuisvesting en energievoorziening dragen hieraan bij. Veel van deze herstellers worden qua duurzaamheid ge­stuurd en begeleid door de herstelketens waarbij ze zijn aangesloten, zoals MainPlus of de bekende autoschadeherstel­ketens. Deze schadeherstelketens werken vaak weer samen met Natuur­lijke Zaken en stellen als eis dat hun schadeherstellers zijn aangesloten bij GroenGedaan van deze stichting.

Op enkele op duurzaamheidsvlak gepassioneerde schadeherstellers na, zeg maar de koplopers, is het merendeel van de duurzamere schade­herstellers stapje voor stapje bezig met het verduurzamingsproces. Op zich ook wel logisch, een landelijk netwerk van schadeherstellers krijg je niet binnen een jaar op het gewenste eindniveau.

De echte koplopers zijn vaak te herkennen aan dat ze ISO 14001 ge­certificeerd zijn of gecertifieerd zijn op basis van de CO2 prestatieladder. Deze ladder begint bij 1 en trede 5 gaat het verst. Op de site van Natuur­lijke Zaken, stichtingduurzaam.nl kun je de bedrijven vinden die bij Groen­Gedaan zijn aangesloten. Opgesplitst in automotive en woonhuizen en inboedels.

Regulier schadeherstel
Regulier schadeherstel is bijna altijd beter dan weggooien en nieuw ko­pen maar daarmee is niet gezegd dat regulier schadeherstel per definitie duurzaam is. Partieel schadeherstel, à la Nomot, is bijvoorbeeld wel duur­zaam. En al helemaal als de partiële schade op een duurzame wijze wordt hersteld zoals ik hierboven net beschreef.

Duurzame Total loss-uitkering
Als iets dan echt vervangen moet worden, is allereerst nog maar de vraag hoeveel dat mag kosten? Wanneer is iets total loss? Tja, als vervangen goedkoper is dan repareren. Maar schuift het total loss bedrag niet naar boven op als we ook de milieu-impact meenemen in de berekening? Bo­vendien, als iets total loss is en vervangen moet worden, is dat dan geen goed moment om van de nood een deugd te maken? Door wat extra fi­nanciële ruimte te bieden zodat de klant een duurzamer exemplaar terug kan kopen. Dat is goed voor het milieu, voor de klant vaak ook beter voor de portemonnee en als branche varen we daar uiteindelijk ook wel bij. Het is steeds meer gemeengoed om de nieuwwaarde uit te keren in plaats van de dagwaarde, maar moeten we ook niet kijken naar de duurzaamheids­waarde?

Dit item is onderdeel van de rubriek "Ken je vak" van het verzekeringsmagazine VVP Online.

Vind een assurantieadviseur

AnsvarIdéa werkt uitsluitend met assurantieadviseurs. Indien u deze nog niet heeft, dan kunt u hieronder een adviseur bij u in de regio zoeken.

Postcode
.

{{searchResultText}}

{{advisor.Name}}
{{advisor.Addressline1}}
{{advisor.Addressline2}}
{{advisor.Phone}}
Afstand: {{advisor.DistanceKM}} kilometer
Partnerkantoor