Interview Marcel En Stephan Beeld 2

Marketeers van Ansvar: ‘duurzaamheid is bij ons geen commercieel trucje’

Hoe val je als kleine verzekeraar op? En hoe breng je duurzaamheid onder de aandacht in een markt waarin dit nog niet altijd op de agenda staat? We vroegen het aan Stephan de Wit en Marcel Kroon, die zich als marketeers van AnsvarIdéa dagelijks bezig houden met dit soort vraagstukken.

Hi Stephan en Marcel, allereerst van harte gefeliciteerd met de uitkomst van het Consumentenbond-onderzoek.
Marcel: “Ja echt heel gaaf dat wij zo goed scoren op duurzame verzekeringen. Wij zijn al heel lang bezig om dit te ontwikkelen en op de kaart te zetten. En als dan uit onafhankelijk onderzoek, onder ruim 30 verzekeraars, blijkt dat wij met kop en schouders boven de rest uitsteken, geeft dit veel voldoening.

Stephan: “Heel bijzonder ja. Waar de nummer 2 gemiddeld een 7 behaalde, werden onze verzekeringen gemiddeld met een 9 gewaardeerd. Nu de adviseurs nog meer overtuigen om met duurzame verzekeringen aan de slag te gaan.”

Zijn adviseurs dan moeilijk te overtuigen van het belang van duurzaamheid?

Stephan: “Het is niet altijd even makkelijk, want adviseurs zijn zelf niet altijd bezig met dit onderwerp. Maar in gezinnen leeft het wel. Het speelt als je kleding koopt, tankt, online shopt en in de supermarkt – vrijwel overal. Dus ook bij het kiezen van een verzekering. Elke klant is potentieel een klant voor een Ansvar Bewust-verzekering.” 

Marcel: “Eigenlijk hoeft een adviseur maar één vraag te stellen aan de klant: Hoe belangrijk is duurzaamheid voor jou? Ze moeten gaan beseffen dat het loont om het aan te bieden, en dat het ook van je wordt verwacht als moderne adviseur. Mooi wanneer iedereen zijn steentje bijdraagt. En natuurlijk zijn er ook genoeg adviseurs die dit snappen en er wél mee bezig zijn.”

Hoe kun je je op het gebied van marketing onderscheiden?

Stephan: “Je kunt niet eindeloos je pluspunten blijven benoemen. Je wilt dat het binnenkomt. Daarom proberen we op te vallen. Zo zijn onze (desk) accountmanagers in de maand mei langs adviseurs in het land gereden met een elektrische camper om Ansvar en onze recreatieverzekeringen onder de aandacht te brengen. De reacties waren ontzettend leuk. Even gezellig in de camper zitten is toch eens wat anders dan binnen aan een bureau.”

Marcel: “Wij proberen een beetje kleur te brengen in de verzekeringsmarkt, die soms wat grijs, stoffig en een tikje conservatief is."

Stephan: “Een ander voorbeeld hiervan is onze geitenwollen sokkenactie, waarbij we al onze adviseurs een paar geitenwollensokken stuurden. In de begeleidende brief speelden we met het stereotype beeld van mensen die duurzaamheid belangrijk vinden. Dat het alleen is voor mensen die macrameeën en geitenwollensokken in sandalen dragen. Maar dat is natuurlijk al lang niet meer zo.”

Marcel: “En we doen dat met onze MVO-adviseur Henk. Dat is een grappige, jonge vent die we op pad sturen om filmpjes te maken. Dan gaat hij bijvoorbeeld op bezoek bij een adviseur of een schadeherstelbedrijf en maakt hij reportages met humor erin. Kom daar maar eens om in verzekeringsland."

Jullie nemen het ook op tegen de grote verzekeraars.

Marcel: “Kijk, wij hebben geen miljoenenbudgetten. We kunnen niet als andere verzekeraars adverteren in de rust van de Champions League. En wij hebben anderhalve MVO-adviseur, terwijl collega verzekeraars er tientallen hebben. Maar het is ook leuk om het als David op te nemen tegen Goliath.” 

“Wij zetten als kleine verzekeraar in op kleinschaligheid, direct een vertrouwd contactpersoon aan de telefoon en een authentiek verhaal. Wij waren immers al bezig met verzekeren vanuit principiële gedachte voordat het populair werd..”

Stephan: “Het is heel makkelijk om mee te liften op de duurzaamheidstrend, maar je prikt er makkelijk doorheen als het niet klopt. Bij ons is het geen commercieel trucje. Wij houden ons al vanaf het begin bezig met duurzaamheid, en we besteden er ook binnen onze organisatie veel aandacht aan. Het zit echt in onze genen”.

Kunnen jullie daar voorbeelden van geven?

Marcel: “Ja, we hebben bijvoorbeeld recent een MVO-evenement georganiseerd voor medewerkers en adviseurs. Zodat ze nog meer worden meegenomen in het verhaal van duurzaam verzekeren. Daarnaast zijn er heel veel sympathieke initiatieven binnen het bedrijf, die niet allemaal duurzaam zijn, maar wel laten zien dat we bezig zijn met wat er speelt in de wereld.”

“Zo zijn er vanuit medewerkers cadeaus gekocht voor kinderen van ouders die bij de voedselbank zitten, doen er collega’s mee aan de City Swim tegen ALS en hebben we als bedrijf een aanzienlijk bedrag gedoneerd voor de slachtoffers van de aardbeving in Syrië en Turkije.” 

Stephan: “Wat ik ook mooi vind, is hoe we omgaan met klanten die overstappen van papier naar digitaal. Dit is natuurlijk goed voor het milieu, maar het is voor bedrijven vaak ook een stuk eigenbelang, omdat het minder kosten met zich meebrengt. Wij doen het anders en planten voor elke klant die kiest voor digitale postverzending een boom of een struik in de Nederlandse natuur. Dat is wel heel tof, dat je in plaats van bomen te kappen, bomen kan planten.”

 

Vind een assurantieadviseur

AnsvarIdéa werkt uitsluitend met assurantieadviseurs. Indien u deze nog niet heeft, dan kunt u hieronder een adviseur bij u in de regio zoeken.

Postcode
.

{{searchResultText}}

{{advisor.Name}}
{{advisor.Addressline1}}
{{advisor.Addressline2}}
{{advisor.Phone}}
Afstand: {{advisor.DistanceKM}} kilometer
Partnerkantoor