Ken je vak: groen kost poen

"Door het thuiswerken, het thuis of om het huis sporten en de gesloten horeca had ik de laatste weken het gevoel dat iedere week een aantal uren extra bevatte. Hierdoor had ik wat meer tijd om ’s ochtends eens uitgebreid de krant te lezen of ’s avonds tv te kijken. Inmiddels gaan veel van de vrijgekomen uren op aan videobellen, maar de zondagavond houd ik vrij. Dan kan ik lekker een avondje voor de buis, kijken naar het televisieprogramma dat mij gegrepen heeft, Dragons’ Den.

In het programma pitchen startende ondernemers hun idee, product of concept voor vijf dragons. De dragons zijn ervaren ondernemers die graag willen investeren in kansrijke startende ondernemingen. Uiteraard leidt niet iedere pitch tot een investering, maar wanneer dit wel het geval is dan kan deze investering voor de startende ondernemer een vliegwiel zijn voor verdere groei. Daarnaast kan de startende ondernemer van de ervaring en het netwerk van de Dragon gebruik maken. 

Naast dat het programma leuk weg kijkt, doet het je ook beseffen dat we in Nederland een hoop creatieve, innovatieve en ondernemende mensen hebben. Daarnaast viel me op dat in veel van de pitches duurzaamheid een belangrijk thema vormt. Uiteenlopend van fruitijs tot aggregaten op zonne-energie in plaats van diesel. Maar denk ook aan eerlijke koffie, veganistische mayonaise, efficiënte verwarming of waterflessen met daarin pillendozen (zodat medicijnen en supplementen niet vergeten worden). In sommige van deze pitches stond duurzaamheid centraal, in andere pitches was duurzaamheid niet het hoofddoel maar was dit wel een belangrijk en onderscheidend item. Eén van de dragons verwoordde het kort en krachtig “Groen kost poen”, toen hij de prijs van veganistische mayonaise hoorde.

En inderdaad veel duurzame producten zullen in de aanschaf wat duurder zijn dan de ‘grijze variant’, denk bijvoorbeeld aan biologische kipfilet en elektrische auto’s. Desondanks besluiten steeds meer consumenten deze producten aan te schaffen en betalen ze de meerprijs. Soms zal dit uit principiële overwegingen zijn, maar vaak ook omdat de duurzame producten naast het duurzaamheidsvoordeel ook nog één of meer andere voordelen bieden. De veganistische mayonaise is misschien wel  minder vet en een elektrische auto is fiscaal en qua gebruik per kilometer interessant.

Wat betekent dit voor duurzame verzekeringen? Bij verzekeraars wordt er bij duurzaamheid al heel snel gekeken naar de beleggingen. En terecht: als institutionele beleggers kunnen verzekeraars immers impact hebben door bijvoorbeeld het uitsluiten van niet duurzame beleggingen, duurzaamheidsfactoren mee te laten wegen in beleggingsbeslissingen, de dialoog over duurzaamheid aan te gaan met partijen waarin ze beleggen of door te stemmen op een aandeelhoudersvergadering voor meer duurzaamheid. Maar deze beleggingen zijn slechts één kant van de medaille. Aan de andere kant heeft een verzekeraar tienduizenden, honderdduizenden of zelfs miljoenen verplichtingen in de vorm van verzekeringscontracten. 

Juist deze verzekeringen kunnen een belangrijke bijdragen leveren aan de verduurzaming. Hoe houden we zonnepanelen verzekerbaar, hoe verzekeren we innovatieve bedrijven wanneer er niet of nauwelijks data voorhanden is, hoe gaan we om met duurzaam schade herstel ook als hierdoor de economische waarde toeneemt, hoe wordt er in de verzekeringsvoorwaarden geanticipeerd op de deel-economie en hoe kunnen we ervoor zorgen dat zorgvuldige bestuurders minder premie betalen? Zomaar wat ideeën die vragen om ondernemende geesten in onze sector!"

Bron: VVP Magazine

Vind een assurantieadviseur

AnsvarIdéa werkt uitsluitend met assurantieadviseurs. Indien u deze nog niet heeft, dan kunt u hieronder een adviseur bij u in de regio zoeken.

Postcode

{{searchResultText}}

{{advisor.Name}}
{{advisor.Adress}}
{{advisor.PhoneNumber}}