AnsvarIdéa en Turien & Co. bundelen de krachten
Introductie
Turien & Co. en Ansvar zijn als organisaties erg met elkaar verweven en kiezen ervoor om de krachten nog verder te bundelen. Waar Ansvar en Turien & Co. op diverse vlakken nog gescheiden zijn zal Turien & Co. een prominentere rol op zich gaan nemen. Turien & Co. beschikt over een geavanceerd en toekomstbestendig administratiesysteem. Om die reden gaat de verzekeringsportefeuille en de bijbehorende administratie van Ansvar voortaan (in volmacht) door Turien & Co. worden beheerd en uitgevoerd.Planning
De geplande integratie staat gepland van 14 mei 17:00 uur t/m zondag 18 mei 2025. Dit betekent concreet dat onze administratie en systemen die periode niet bereikbaar zijn. Ansvar Broker Connect zal op vrijdag 9 mei om 17:00 uur al worden gesloten. We begrijpen dat dit niet ideaal is, maar helaas wel noodzakelijk. We zijn natuurlijk voor vragen per e-mail bereikbaar en bij spoed ook telefonisch. Zo zorgen dat we jou zo goed mogelijk ondersteunen tijdens en na deze periode. Maandag 19 mei 2025 zijn wij weer volledig operationeel en zullen wij alle verzoeken op basis van prioriteit oppakken.
Kijk het webinar terug
Op 15 april hebben wij een webinar uitgezonden waarin we ingaan op de overgang van Ansvar naar de systemen van Turien & Co. In ongeveer een half uur word je bijgepraat door enkele van onze collega's die nauw betrokken zijn bij deze operatie. De presentatie wordt gedaan door Manager Acceptatie en AdministratieTon Jacobs. Ton ontvangt aan tafel onze Directeur Operations Björn Jalving. Björn gaat vooral in op de waarom vraag van deze overvoer en de toekomst van beide merken. Verder schuift ook Product Owner Ruud van Baar aan. Ruud is van begin tot eind verantwoordelijk voor het ontsluiten van de Ansvar producten in de Mijn Turien omgeving. En last but not least Tjalling Alkema, die al 25 jaar bij Ansvar werkt en door iedereen wordt gezien als "de Ansvar man". Hij kan goed uiteenzetten waarom deze stap een logische keuze is en vult dit aan met anekdotes uit het heden en verleden.
Bekijk het webinar hier: https://vimeo.com/1075776801/67b981400e
Informeren klanten
Het is belangrijk om naast onze adviseurs ook onze gezamenlijke klanten van deze wijziging op de hoogte te brengen. Wij hebben hen op de hoogte gebracht door middel van een brief. We hebben hier onderscheid gemaakt op basis van incassowijze.
Bekijk hier een voorbeeld van de brieven:
Aanpassing ADN berichten vanaf 19 mei
Op dit moment ontvang je wellicht van ons ADN-berichten voor de verzekeringen die je bij ons hebt ondergebracht. De overgang van Ansvar naar Turien heeft ook consequenties voor de aanlevering van de ADN-berichten.
Wijziging softwarepakket noodzakelijk
Op dit moment heb je om de ADN-berichten correct te ontvangen de maatschappijcode (POR-code) van Ansvar (A121) ingericht. Deze POR-code dient gewijzigd te worden naar de POR-code van Turien & Co. (T741). Deze wijziging is waarschijnlijk relatief eenvoudig door te voeren in de instellingen van je systeempakket. Je kan hiervoor natuurlijk advies vragen bij de helpdesk van jouw systeemhuis.
Belangrijk: wijziging doorvoeren vanaf 19 mei 2025
Het moment waarop je deze wijziging doorvoert is wel erg belangrijk. Dit moet idealiter worden gedaan als de samenvoeging is voltooid vanaf 19 mei. Vanaf deze datum kun je namelijk ADN berichten met de POR-code van Turien & Co. ontvangen. Voorwaardelijk is wel dat je op het moment van het wijzigen van de POR-code alle ontvangen ADN berichten van Ansvar (aangeleverd met POR code A121) hebt verwerkt. Lees hier de volledige nieuwsbrief hierover.
Nieuwsbrieven
- Aankondiging uitbreiding samenwerking 1 januari 2024
- Ansvar en Turien & Co. breiden samenwerking verder uit - 10 maart 2025
- Verzending klantbrief over overvoer en opt-out mogelijkheid incassomachtiging - 27 maart 2025
- Update uitbreiding samenwerking - 28 april 2025
- Reminder sluiting Ansvar Broker Connect en beperkte dienstverlening - 7 mei 2025
- Wijziging noodzakelijk voor ontvangen ADN berichten - 9 mei 2025
Nieuwsberichten

Heb je vragen? Neem contact op met je accountmanager.
Misschien heb je nu al een aantal vragen? Dan staan onze commerciële afdelingen en accountmanagers natuurlijk klaar om de vragen te beantwoorden.


FAQ Samenvoeging AnsvarIdéa en Turien & Co
- Wie beheert en voert de verzekeringsportefeuille en administratie uit?
De verzekeringsportefeuille en administratie van Ansvar zullen vanaf 19 mei door Turien & Co. in volmacht worden beheerd en uitgevoerd. - Krijgen Ansvar adviseurs een aanstelling bij Turien & Co.?
Ja, adviseurs krijgen automatisch een aanstelling bij Turien & Co. als ze deze nog niet hebben. Ook gaan voortaan de samenwerkingsvoorwaarden van Turien & Co. gelden. Hier volgt aparte informatie over. - Blijft de naam van Ansvar en de verzekeringsproducten bestaan?
Ja, de naam Ansvar en de bijbehorende verzekeringsproducten blijven bestaan. - Welk extranet ga ik gebruiken?
Je gaat gebruikmaken van het extranet van Turien & Co. met de naam Mijn Turien. Het Ansvar Broker Connect komt te vervallen. Zodoende blijven we focus houden op het ontwikkelen van één systeem in plaats van twee.
- Krijg ik ook toegang tot de verzekeringsproducten van Turien & Co.
Jazeker. Je krijgt na de livegang ook direct toegang tot de prachtige propositie van Turien & Co. Kijk voor meer informatie op www.turien.nl. - Veranderen de polisnummers van lopende verzekeringen?
Nee, de polisnummers van lopende verzekeringen blijven hetzelfde. Nieuwe polissen gebruiken de polisnummeropbouw van Turien & Co. - Blijft de propositie voor de duurzame consument bestaan?
Ja, de propositie voor de duurzame consument blijft bestaan en is straks ook voor Turien & Co. adviseurs beschikbaar om af te sluiten via Mijn Turien. Zo is ook de propositie van Turien & Co. na de overgang voor Ansvar adviseurs beschikbaar. - Wanneer vindt de samenvoeging plaats?
De samenvoeging vindt plaats van woensdag 14 mei 17:00 uur t/m zondag 18 mei.
- Kan er tijdens die periode gebruik worden gemaakt van Ansvar Broker Connect of Mijn Turien?
Nee, helaas zijn de administratie en systemen van Turien & Co. en Ansvar van 14 mei 17:00 uur t/m zondag 18 mei niet beschikbaar. Ansvar Broker Connect zal op vrijdag 9 mei om 17:00 uur al worden gesloten en komt hierna volledig te vervallen en wordt vervangen door Mijn Turien (extranet van Turien & Co.) - Betekent dit dat er ook geen aanvragen en mutaties kunnen worden doorgevoerd?
Dat klopt inderdaad. We doen ons best om de werkvoorraad te beperken voor de start van de integratie. We zullen alle aanvragen en mutaties, in de periode dat er geen opmaak mogelijk is, vanaf 19 mei zo snel mogelijk op basis van prioriteit oppakken. - Kan ik in Mijn Turien net als in Broker connect de polishistorie zien?
Nee de polishistorie gaat niet mee van Broker Connect naar Mijn Turien. Dat wil zeggen dat polisdocumenten niet online in te zien zijn na overvoer. Alle informatie gaat wel mee naar de administratie van Turien & Co. en zou je bij een collega van Ansvar kunnen opvragen indien nodig. - Kan ik net als in Broker Connect in Mijn Turien een schademelding doen?
Nee de functionaliteit om een schade te melden biedt Mijn Turien niet. Schademeldingen kunnen worden gedaan door hiervoor beschikbare schadeformulieren die eenvoudig zijn te vinden op www.ansvar.nl/voorwaarden-documenten. - Kan ik Mijn Turien een verzekering aan een bestaand pakket toevoegen?
Alle verzekeringen/pakketten zijn straks op te zoeken in Mijn Turien. We hadden gecommuniceerd dat nieuwe verzekeringen in Mijn Turien aan een bestaand pakket toegevoegd kunnen worden. Helaas is dat niet direct mogelijk vanaf 19 mei. We gaan hard werken om dit zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen en zullen dit geleidelijk per product gaan aanbieden. We houden jullie uiteraard op de hoogte van de vorderingen. Als een verzekering aan een pakket toegevoegd moet worden is het goed om dit door te geven. - Veranderen de contactgegevens of contactpersonen van Ansvar?
Deels, de vertrouwde contactgegevens en contactpersonen blijven van de acceptatieafdeling blijven hetzelfde. De schadeafdeling en financiële afdeling zullen voortaan de contactgegevens van Turien & Co. gaan gebruiken. - Wie verzorgt de klantcommunicatie?
Turien & Co. gaat voortaan alle klantcommunicatie, waaronder ook financiële en schadeafwikkeling, voor haar rekening nemen. De Ansvar polis blijft wel herkenbaar met een Ansvar lay-out. Digitale post zal via Postex worden verstuurd, zoals dit nu ook al het geval is. - Hoe worden documenten voor adviseurs beschikbaar gesteld?
Documenten die bestemd zijn voor adviseurs zullen niet meer via de mail, maar via Postex worden aangeboden. Goed om te weten dat de meeste van deze documenten ook via Aplaza kunnen worden aangeleverd. Heb je nog geen inloggegevens voor Postex dan ontvang je deze nog van ons.

AnsvarIdéa werkt uitsluitend met assurantieadviseurs. Indien u deze nog niet heeft, dan kunt u hieronder een adviseur bij u in de regio zoeken.