Skip to the content

Postcode

{{searchResultText}}

{{advisor.Name}}
{{advisor.Adress}}
{{advisor.PhoneNumber}}

Ansvar pioniert met duurzaam schadepakket: ‘We zijn nog lang niet uitontwikkeld’

09-09-2020

Duurzaamheid als thema groeit de laatste jaren in aanzien. Financieel adviseur Paul Burger was er eerder bij. Zijn advieskantoor Ideële Verzekeringen bestaat sinds 1991. Aanvankelijk is het eenvoudig, als hij kan uitleggen welke pensioenconstructie de duurzaamste is. Sinds hij zich volledig toelegt op schade en inkomen, is het lastiger. Hij maakt een vast percentage van de omzet over naar het goede doel en de co2-uitstoot van zijn autoportefeuille compenseert hij met oerwoud in Costa Rica.

Onderzoek naar duurzame polissen
De duurzaamheid terugvinden in financiële producten kon hij niet. “Vanuit die behoefte ben ik in gaan praten met Peter van Geijtenbeek”, vertelt Burger. De Ansvar-directeur ziet wel brood in het idee. Hij koppelt Burger aan hoofd productontwikkeling Björn Jalving, die tijdens zijn studie onderzoek deed naar duurzaamheid in inboedelverzekeringen. Ze gaan samen met een team van productspecialisten bedenken hoe een duurzame verzekering eruit zou moeten zien.

Buiten de lijntjes kleuren mag. Niet alleen maar groen, groener, groenst, maar ook nadenken wat mensen gelukkig maakt. Met ruimte voor inbreng uit andere disciplines. Uit de contacten met de Nederlandse Brandwondenstichting werd bijvoorbeeld de dekking voor psychologische hulp na een traumatische ervaring toegevoegd. Let wel: op de woonverzekeringen.

Burger legt uit: “Je huis is afgebrand. Dan komen wij vrolijk aan met een bedrag waarmee je weer allemaal nieuwe spulletjes kunt kopen. Terwijl je dochter wel in het ziekenhuis ligt en levenslang verminkt is. Dan heb je heel wat te verwerken.”

Zijn dat geen zaken voor een zorgverzekeraar om op te pakken?
Jalving: “Psychologische hulp zonder medische indicatie is alleen aanvullend verzekerd.” Burger vult hem aan: “Daarom hebben wij bij de inboedel- en opstalverzekering gezegd dat als je iets traumatisch meemaakt en je zorgverzekering dekt het niet of alleen ten dele, je van ons 1.000 euro krijgt om toch iets aan traumaverwerking te kunnen doen.”

Geen voorbehouden op duurzame elementen
Wat Jalving en Burger doen is een beetje pionieren. Al pratend blijkt dat hoewel de lijn al verkocht wordt, nog niet alle aspecten van de verzekeringen zijn uitontwikkeld. Dat hoeft wat hen betreft ook niet: al doende leren. De opstalverzekering vergoedt in de breedste zin alle duurzaamheidsaspecten van de woning. Warmtepompen, windturbines en zonnepanelen bijvoorbeeld. Waar andere opstalverzekeringen juist op dit terrein voorbehouden maken, doet Ansvar Bewust dat niet.

Hoe ze om zullen gaan met vermogensverlies van de zonnepanelen na onzichtbare hagelschade, is echter zo’n punt waar nog over nagedacht moet worden. “Dat is het leerproces waar we in zitten”, zegt Burger. Mocht je hagelschade hebben en de zonnepanelen moeten van het dak, dan wordt wel de gemiste energieopbrengst vergoed.

Wie verduurzaamt na schade krijgt 15% meer
Een ander onderscheidend aspect van de woonverzekeringen. Als de kosten van herstel hoger zijn dan de dagwaarde, zou elke andere verzekeraar het product economisch total loss verklaren. Met Ansvar Bewust mag een reparatie tot 15 procent meer kosten. “Een klant die dat wil moet zijn bankstel gewoon kunnen laten repareren”, zegt Burger. “Dat is duurzamer dan weggooien en opnieuw kopen.”

De 15-procentregel komt vaker terug. “Bij de herbouw van woningen bijvoorbeeld”, vertelt Jalving. “Als je duurzaam wil herbouwen kun je tot 15 procent meer uitgeven. Niet alleen volgens de eisen van het bouwbesluit. Ook als je daarbovenop nog maatregelen wil doorvoeren, dan kan dat.”

15 procent meer ontvangen dan je werkelijk geleden schade. Is de verzekering ook 15 procent duurder?
Jalving: “Nee, hij is 5 procent duurder dan de standaardlijn. Die 5 procent meer premie, die moet je wel ergens staven. We hebben per dekkingselement uiteengezet wat we verwachten aan schadelast. Daarnaast hebben we gekeken naar klanten in de portefeuille die sympathiseren met de idealen van dit product. Vanuit progressieve hoek, maar ook bijvoorbeeld mensen met een christelijke achtergrond. Het valt ons op dat die klanten over het algemeen loyaal zijn en een keurig schadeverloop hebben. Op basis van de dekking zou je eigenlijk meer premie moeten vragen, maar we vinden die vijf procent passen bij het schadeverloop van deze klanten.”

Gaan jullie bestaande Ansvar-klanten actief benaderen om over te stappen naar het duurzame product of is dit enkel voor nieuwe productie?
Burger: “Het is de taak van het intermediair om dit aan te bieden aan klanten. Deze productlijn biedt de adviseur de mogelijkheid om invulling te geven aan wat duurzame klanten belangrijk vinden”

Wat doe je zelf?
“Ik ben er al mee bezig. Ik denk dat zo’n 85 procent van mijn bestaande klanten hierop ingaat. De polisdichtheid is ook hoger. Dat komt ook omdat het een pakketconstructie is. Vaak hebben mensen ergens anders nog wel wat lopen, maar als ze dat erbij kunnen doen wordt het toch een voordeliger geheel. Dus ja, ze zijn duurzaam verzekerd, dat vinden deze mensen belangrijk. En voor een marktconforme prijs in één mandje.”

Je zegt pakket. Ik mis aansprakelijkheid, reis, annulering en rechtsbijstand.
In de komende maanden gaan we ook uitbreiden op de andere producten. Met name op aansprakelijkheid en rechtsbijstand hebben we nog wel ideeën om die duurzamer te maken.

Hoe denken jullie die te die verduurzamen?
“Ik denk dat we dat nog even als verrassing moeten houden tot het is vormgegeven, maar er zijn wel duidelijke plannen voor.

Bij een aansprakelijkheidsverzekering keer je uit aan iemand die misschien helemaal niet zit te wachten op het duurzame verhaal. Dat lijkt me een lastige.
Jalving: “Zeker als de belangen groot zijn, zullen dat inderdaad vrij zakelijke dossiers zijn. Maar het gaat ook om de manier waarop je met een derde omgaat. Dat kun je natuurlijk heel formeel doen als verzekeraar, of je doet juist iets extra’s.”

Krijgt een tegenpartij ook 15 procent meer om een duurzamer product terug te kopen?
Nee, dat niet. Vaak heeft een verzekerde een schuldgevoel en voelt hij zich verantwoordelijk. Dan kun je ook een budget geven om wat te doen voor het slachtoffer. Al is het maar een bosje bloemen.”

Premie autoverzekering op basis van rijgedrag
De autoverzekering van Ansvar Bewust kent ook een andere opzet. Het is een rijgedragverzekering, waarbij de technologie geleverd wordt door een internationale herverzekeraar. Beheerst rijden levert een premiekorting op, geen boete. Acceptatie-eisen zijn er gesteld op cataloguswaarde (niet meer dan 50.000 euro), brandstof (alleen benzine of elektrisch) en het vermogen van de auto (gemaximeerd).

Specifiek op de uitstoot van de auto’s worden er geen eisen gesteld. “Als je dat zou doen denk je toch in beperkingen. “Het is het punt waar mensen die geven om duurzaamheid vaker tegenaan lopen, vindt Burger. Hij vertelt dat hij onlangs aan tafel zat met een bestuurder van een IT-bedrijf dat software ontwikkelt om duurzaamheidsprestaties door te meten. “Die man was helemaal begaan met het thema”, zegt Burger. “Maar z’n grote passie was die Porsche uit de jaren zeventig. Mensen zijn daar soms  dubbel in, en dat is ook niet erg.”

Duurzaam gezicht met een liefde voor sportauto’s
Dezelfde ambiguïteit speelt intern bij de verzekeraar ook. Ansvar is absoluut voorloper op MVO-gebied en toont nu met de duurzame productlijn dat groene gezicht ook aan de buitenwereld. Anderzijds is Ansvar ook de verzekeraar van het absolute topsegment personenauto’s. Bolides die niet bekend staan om hun gunstige brandstofverbruik.

“Dat is een gevoelig punt. We hebben daar continu een dialoog over. Enerzijds rijdt de gemiddelde sportauto inderdaad geen 1 op 20, anderzijds zien we juist dat de elektrificatie van het wagenpark tot op heden juist bij de wat duurdere auto’s een vlucht neemt.”

Wat wordt er dan besproken?
“We zijn op dit moment aan het onderzoeken of we iets positiefs kunnen ontwikkelen ten opzichte van de co2-uitstoot van deze auto’s. Daar praten we over met natuurorganisaties.”

‘Een netwerk van duurzame herstellers opzetten kost tijd’

Ansvar rolt de Bewust-lijn uit voordat het hele gamma aan schadeproducten compleet is. Sterker nog, ook de al gelanceerde inboedel- en opstalverzekering worden nog doorontwikkeld. Steeds groener is het doel. Jalving zou bijvoorbeeld graag een netwerk van duurzame schadeherstellers aanbieden aan klanten, maar zo’n database opzetten kost tijd. Wil een verzekerde toch per se een duurzame schilder om een vochtplek te herstellen? Dan zou hij er geen bezwaar tegen hebben als een schadebehandelaar een half uurtje uittrekt om die samen met de klant te gaan zoeken.

Over de handling maakt hij zich geen zorgen. Een behandelaar hoeft wat hem betreft ook niet van alle geclaimde zaken na te gaan of het vervangende product wel energiezuiniger is voor de 15 procent extra vergoeding. Dat gaat op vertrouwen. “Als het om grotere bedragen gaat, zal dat nog steeds op basis van vertrouwen zijn, maar zul je soms ook wat controle moeten uitoefen.” Samenwerkende expertisediensten zijn daar nog niet op ingericht. Volgens Burger is dat ook iets waar aan gewerkt wordt. Voor de processen maakt het nog niet uit. “Het alternatief is niet lanceren omdat de expertisediensten of reparateurs nog niet zover zijn. Stapje voor stapje gaan we de goede kant op.”

Burger noemt ook een andere invulling die aan de duurzaamheidsdoelstelling van een AVP kan worden gegeven: een giveback, zoals ook Lemonade en InShared doen. “Dan kun je budget vrijmaken voor een charitatieve instelling. Dat je na een jaar goed schadeverloop bijvoorbeeld Amnesty International een bedrag kunt schenken.”

Bron: https://www.amweb.nl/schade/nieuws/2020/09/ansvar-pioniert-met-duurzaam-schadepakket-we-zijn-nog-lang-niet-uitontwikkeld-101124782